Direktlänk till inlägg 2 mars 2015

Vi hade tur med vädret

Av Natalja - 2 mars 2015 21:22

Jag kan inte mer än le åt förra årets inlägg.


 


Bild från 2014


Tänk att jag överhuvudet taget överlevde detta!!
Att inte Walle tagit mer "skada" är ju faktiskt helt otroligt.

Hur kan man bli så nervös och rädd för något man pysslat med större delen av sitt liv och som man dessutom älskar?
Det är säkert en massa olika anledningen men jag skyller en hel del på mammarollen i kombination med en lite hormonstav under huden. Den ska förhindra graviditet men enligt mig förhindrade den allt annat istället.

Även om det bara är lite hormoner i den och man inte brukar bli så påverkad av det så tyckte jag bara den stökade.

Nu är den sen 1 månad väck, bortplockad och kastad åt skogen!

Jag är piggare, gladare och framför allt MODIGARE. Inte bara på hästryggen utan i övriga livet. Blir inte alls så stressad som innan och slipper nu alla mellanblödningar och konstigheter som den där lilla pinnen ställde till det.


Hur som helst så var det en nyttig erfarenhet för nu förstår jag hur man känner sig när man är riktigt rädd.

Helgens ridtur gick av stapeln tidigt i söndags morse.

Nina kom innan kl 9 och eftersom hästarna stod och väntade så gick det fort att få dem klara.

Walle var lite trilskig och ville inte stå still vid pallen.
Jag fick jobba lite med honom innan han coolade ner och lät mig klättra upp.


Han var verkligen pigg! Så han fick helt enkelt gå först.
Å det fick han göra HELA rundan runt.
Även förbi de läskiga husen på andra sidan skogen.
Fick passera 4 människor och en stor hund PLUS att han fick trava förbi stället där han bockade förra gången.
Han var så duktig och gav med sig snabbt där han försökte smita undan.

Jag var blixtsnabb och stoppa/rätta honom när han trilskades och efter en lite längre travsträcka frustade han säkert 10 gånger.
Sen skrittade han så avslappnat och lugnt med Latin efter sig.

Ingen av hästarna brydde sig om den ganska hårda vinden.


  


Nina passade på att fota oss när vi gick över kalhygget.

Visst har han biffat på sig, min gråa snygging?


När vi tagit oss ner till vägen provade vi en liten galopp.

Walle fattade först ingenting, men det dröjde inte länge innan poletten trillade ner och han kom igång i en härlig galopp!
Skogsägaren hade skrapat vägen så den var lite tung, perfekt för en yster unghäst.

Inte lika bra för en kortbent pensionär.
Så efter galoppen fick vi skritta sista biten för att skona Latins ben.

Gissa om jag ännu en gång var stolt som en tupp?
Mmm! Jag var mallig heeeela långa dagen   


Å vilken tur att vi var ute i ottan, sen kom ovädret på besök och bjöd på både reng och snöblandat som kom på tvären   

 
 
Sara

Sara

2 mars 2015 22:14

Känner igen det där med hormonstaven... Jag var ett känslo-vrak i två år innan jag plockade bort den. Walle har blivit riktigt snygg! Eller ja, han har ju varit fin från första stund, men... ^^

http://helgur.blogg.se

Natalja

3 mars 2015 22:31

Ställe frågan till vänner och bekanta på FB innan jag tog ut den och fick massor av info om staven, synd att jag inte ställde den innan jag satte in den för då hade jag INTE valt den... :(
Ja visst blir han finare för varje dag!
Längtar tills han fällt vinterpälsen. Det blir spännande att se hur pass ljus han blivit!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards