Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

Pigg - trött - pigg igen

Av Natalja - 8 mars 2015 21:43

Så var det helg igen och dags för vår traditionella uteritt med Nina o Latin.

Eftersom vi båda har småpojkar hemma som gärna vaknar i ottan så brukar vi köra igång redan kl 9.
Jag pinnade ut redan kl 7 och gav hästarna frukost och passade på att öppna till gräshagen.

Tänkte att Walle skulle skutta av sig innan han fick mig på ryggen.

Men så klart blev det inte som jag tänkt det...

De lämnade frukosten och gick ut för att leta gräs istället.

I hela två timmar gick de och solade med huvuderna i backen.

Lagomt till Ninas Subaru rullade in på gårdsplanen fick de ett ryck och sprang omkring lite.


Vi fångde in djuren och försökte borsta bort några av de 1000000000 hårstråna som de båda tappar just nu.

På med sadel o träns sen gav vi oss ut.

Jag hade en dust med den grå innan han stod still.

Han fick ta täten och var lite småstökig på vägen bort.

Det gick lugnare inne i skogen och han tog sig nästan förbi de farliga soptunnorna på egen hand.


Sen skulle vi gå förbi ett hus där de var duktiga och tvättade bilen.

Vi hade koll så de inte skulle dra igång högtryckstvätten men istället började en annan köra med tryckluft inne i garaget. Det blev lite för mycket för Walle som började steppa på stället.

Vi bad dem stänga av tills vi kommit förbi och det gjorde de så gärna.
Tack tack sa vi och fortsatte.


Uj uj uj va spänd Walle var efter detta. Han travade med så korta steg.

Vi fick Latin vid vår sida och snart lättade spänningen och stegen blev längre.

Fortsatte rakt fram på grusvägen och båda två var väldigt framåt.

Latin såg riktigt fin ut och Walle kändes kanon.

Passerade huset med hundarna och sen blev det galopp.

Det var lite läskigt tyckte Walle, vinglade lite, bytte galopp och försökte bryta av ett par gånger.

Jag hade lättare att fatta galopp denna gången men det blev fel till en början.


Vi mötte en bil och det gick bra.

Lite mer galopp och så strul vid två brevlådor.

Töntig unghäst!
Sen fick han gå först igen och han testade sina bromsar,

De tar bra kan jag säga   


Eftersom rundan blev längre än förra veckan så var hästarna lite varma i pälsen.

Vi valde då att skritta hela grusvägen hem, förresten hade vi nog inte kunnat göra mer för den grå var sååå trött.

Nyttig runda för denn ystra ynglingen.


När vi och sadlar var av gick vi bort till den andra beteshagen och lät dem gå där utan täcke i solen för att torka till. De blev helt överlyckliga och började genast äta på de få grässtråna som kommit upp.

De fick gå där i två timmar, sen tog jag lite muta med mig och grimmorna över axeln.

När de fick syn på mig kom de i galopp så mutan var överflödig.

På med grimmorna och så gick vi hemåt.

Jojje som var kvar i skogshagen tyckte det var jättekul att de stora grabbarna var tillbaka .
Så han sprang fram och tillbaka på andra sidan staketet.

Walle ville väldigt gärna hänga på och när han inte fick det blev han inte så glad.

Han visade framfötterna och sen backade han... Vände honom men han var fortfarande lite för framåt.
Sa till honom att vi skulle ta det lite lugnt.

Han blev SÅ upprörd!

 


Dessutom hörde han ett läskigt ljud och ville inte alls stå still.
Latin var på min sida och höll sig i skinnet.

Ganska snabbt kom Walle på att han bara var fånig och det var bättre att lyssna på matte.

Då kom tuggandet och den lilla tungan fram... sen frustet och de snälla ögonen.


 


Sen kunde vi fortsätta i lugn takt in i hagen.

Borstade dem så gott det gick, sen på med täcke igen.
Vill ju inte att de skitar ner sig riktigt än   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards