Direktlänk till inlägg 10 mars 2009

Årets första vårdag!

Av Natalja - 10 mars 2009 21:55

Känner ni våren? Vilken energi man känner!!

Det var en helt annan värme i luften i morse när jag gick ut med vovvarna, trots att termometern bara visade 2 grader.

Synd att jag inte orkade kliva upp lite tidigare så jag hann med en längre runda.


Det var bara Latin och Ture kvar att ta in idag så det gick på ett ögonblick.

Latin gick med raska steg in utan att vara springig.

Tog kandaret idag och bestämde mig för att ta en liten runda i skogen först och sen en stund på banan.



På med reflexer och pannlampa och vi gick mot Byafallet. Latin var lite tittig, han letar verkligen gris överallt!

Travade en bit och han var väldigt fin. Massagen gjorde susen igår!

Kunde ställa och böja utan att han stretade emot.

Han trodde att det bara blev en kortrunda när vi var tillbaka vid stallet och blev väldigt förvånad när jag tände lampan och gick upp på banan istället.


Där blev han direkt "rak" och tappade bjudningen.

Red många små och stora volter i skritt, och sen tog jag lite galopp för att få igång honom.

Testade övningen från träningen, den med bakdelsvändningarna.

Det gick MYCKET bättre idag! Det tar en stund för mig att fatta ; )


Avslutade den övningen med lite förvänd galopp, följt av lite travarbete.

Ville inte nöta på honom så länge när han gick så bra.

Red sen skänkelvikning i skritt över diagonalen, när det satt så ställde jag om och red sluta sista biten.

Han suttade på betten och böjde sig så fint.

Gav honom långa tyglar och klappade honom! Så duktig och fin var han idag!!


När jag sen hoppade av och gick in i stallet så kände jag att han var ganska spänd i nacken i alla fall. Funderade på hur en häst ser ut där under huden. Vad kan det vara som gör honom så spänd?

Har inte kommit på någon lösning så jag funderar vidare.


Det är lättare att fundera när man ser skelettet och musklerna på en bild.




Latin är just nu spänd mellan skallen och 1:a (Atlas) kotan.

 
 
Aramis

Aramis

11 mars 2009 10:29

Åhhh det där kandaret gillade jag :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

11 mars 2009 11:22

Ja, det blev ett litet äventyr trots att det inte var tänkt så... =) Men allt gick bra till slut och Regina verkar trivas bra på nya stället! =)

Apropå det där med våren... Visst är det varmare, fåglarna kvittrar och det är ljusare längre MEN jag kan lova att jag är trött på all snö nu! Bara den börjar försvinna så kommer nog de riktiga vårkänslorna! =)

Kram

http://dromdansaren.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards