Direktlänk till inlägg 15 mars 2009

Clinic igen!

Av Natalja - 15 mars 2009 22:31

Den här gången behövde jag bara köra hälften så långt som till Hässleholm.

Strax efter 11 satte vi oss i bilen, jag och Roger, och körde mot Karlshamn.

Vi ville vara ute i god tid och hade tagit med sittunderlägg plus filtar för att inte frysa. Det finns inget som är kallare än att sitta still i ett ridhus.


Kom fram strax innan tolv och det var redan mycket folk. Vi placerade oss nere på "golvet" för att se så mycket som möjligt. Tyvärr fick man inte fotografera så det blev inga fina kort : (


Tobbe är en lite blond skåning som pratar på ett bra och intressant sätt. Han får sin publik att lyssna, verkar ärlig och är mycket underhållande.

Han börjar med att visa sin Quarter Nicke i frihetsdressyr. Det var fantastiskt att se honom så nära jobba med denna gula valack.

Han förklarade och visade på ett sätt att alla förstod. Man fick när som helst avbryta och ställa frågor, i början var det inte många som vågade säga något men dom kom igång så småningom.


Efter en bensträckarpaus kom han in på en läcker hingst med massor av man. Denna gigantiska herre (hästen alltså) vägde närmare 900 kg och det dånade i marken när han gick i spansk skritt. Han visade vad hingsten kunde och berättade hur han lekte fram passage och piaff. Det låter så enkelt men det är inte fullt lika lätt att göra det.


Jag trodde Tobbe skulle vara lite av en snobbig världskändis men han var en vanlig kille med en härlig talang. Såg honom i Apassionata för ca 3 år sen och det han gör kan inte vem som helt göra om.

Vi fick alla, stora som små, med oss massa nyttiga och intressanta tankar med oss hem.


Tobbes hemsida



När vi stryde hemåt började Silver blinka och pipa. Bromslampan tändes i varje ronell... så när vi kom hem tog Roger en titt under huven och upptäckte att bromsvätskan var låg. Hittade även en PÖL med bromsvätska vid höger bakhjul...! Dessa bilar *morr*

Så Silver fick körförbud och Roger fick köra mig till stallet.


Jag skyndade mig att hämta Latin för att hinna rida innan mörkret.

Han var lite trött idag, träningen var kanske jobbigare för honom än vad jag trodde.



Skogsrunda står det på schemat idag och vi tog en tur till Boket.

Vädret var helt underbart och marken helt perfekt.


Latin var lika mjuk och smidig som igår, kanske lite långsammare i reaktionerna. Tyvärr, trodde aldrig att jag skulle säga det om honom, var han lika pigg idag. Jag fick göra många halvhalter, halter och övergånger för att få honom att lyssna ordentligt. Öppna och skänkelvikningar fick ordning på honom och sista biten hem var han helt fantastisk *LOVE*



Sol och havsutsikt! Kan det bli bätte?



Solen på väg ner...



Innan jag fick skjuss hem, pratade jag lite med hemmatränaren om kommande aktiviteter.

En viss svart kommer att finnas med på schemat framöver : )







 
 
ylle

ylle

16 mars 2009 06:37

Tobbe verkar oerhört duktig! Vad kul att bo så nära "allt som händer"!!! *avundsjuk*

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

16 mars 2009 12:46

Ååååh så härligt det låter! Och vad roligt att effekten av träningen fortfarande sitter i :) Kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

17 mars 2009 21:40

Tobbe har en härligt känsla för hästar.
Håll öron och ögon öppna, han kanske kommer till någon klubb i närheten av dig också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards