Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Han trodde han var smart...

Av Natalja - 15 juni 2009 22:33

Idag är det måndag och inte vilken måndag som helst.

Det är första dagen på mitt nya ordningssamma liv.

Misslyckades visserligen katastrofalt när jag vaknade nästan en timma senare än vad jag hade planerat. Stressade iväg som en iller för att ändå komma 6 minuter för sent till jobbet : (


Hur som helst, nu har jag för att hjälpa mig själv bestämt vad jag ska göra vilken dag... Ja alltså inte i stallet utan hemma. Diska, sträda, tvätta och sånt ni vet... sånt som jag aldrig har tid med och det ger mig dåligt samvete. Matlagning och inköp av mat sköter Roger, jag behöver bara äta!! Hi hi.. Tvätten brukar han också sköta men eftersom det var en av de få sakerna jag kunde göra med gipset så har jag behållt den "arbetsuppgiften"

Vi får väl se hur länge jag kan hålla ordning på mig själv. Har skött mig än så länge. Körde till returen och har tvättat en maskin tvätt, Roger hängde visserligen upp det.


En annan liten förändring till det bättre är att jag MÅSTE gå och lägga mig tidigare. Det är svårt den här årstiden när det är ljust länge....


Kom iväg lite sent till stallet pga orutin av planeringen... (illa!!!)

Mockade och packade hö, sen tog jag in hästarna. Kan inte med ord beskriva hur skönt det är att kunna ta in en häst igen!!! Kan själv igen : )


Ställde Latin i gången direkt och tänkte longera honom eftersom klockan redan hunnit bli halv nio. Tog linan i ena näven och pisken i andra, sen gick vi upp till banan.

Latin såg måttligt road ut. Jag tror INTE han uppskattar den här formen av motion. Det är förmodligen inte det att han tycker det är jobbigt utan mer för att det är sååååå tråååååkigt att springa runt, runt, runt...


Lät honom skritta fram en stund utan inspänningar i båda varven. Varje gång jag svingade med pisken så blängde han på mig med bakåtstrukna öron. Sen var det dax att jobba. Tog in honom till mitten och spände in honom, ganska löst till en början.


Manade på honom och bad honom trava. Det ville inte Latin... han ville bara galoppera. Försökte med alla metoder men han bara galopperade.

Tänkte att då får han väl springa lite om han så gärna vill och höjde pisken.

Nu är det så att pisken är 180 cm lång, linan är 8 meter. Latin är på ganska behörigt avstånd.. han behöver inte vara orolig för att jag ska nå honom med pisken, men jag behövde bara höja den sen for han iväg som en vild ponny. Han låg ner och galopperade så gruset yrde. Svansen i vädret och öronen bakåt. Han hade inga planer på att stanna.... inte än på ett tag i alla fall. Så han fick springa. Sen bytte jag varv och det var samma visa där.

Efter nästan 40 minuter (från det att vi gick ut från stallet) började han lugna sig och kunde trava med lagomt mycket energi men utan att rusa.

Vad gör man? Det går ju inte stoppa det tåg som skenar!!


Slutsatsen är att Latin tror han kommer undan travarbetet genom att fatta galopp hela tiden istället. För stunden är det inte bra för han tappar takten helt i traven när vart tredje steg är början på galopp. Han ser både halt och trebent ut... men galoppen stärker honom (om det inte handlar om sken visserligen) och i slutet hade han en jättebra trav. Det tänkte han inte på, han trodde han var smart ; )


När han lugnat sig och fått skritta av en stund utan inspänningar, så gick vi ner till stallet igen. Han var så loss i hela kroppen, speciellt bogarna så musklerna bara gungade på honom. Trött var han ockå, det tar på krafterna när man stressar så!!


Svett var han, kanske inte så konstigt efter en timma i linan!!

Brukar sällan jobba honom i lina och om jag någon gång gör det så håller jag inte igång i en timma.... men ibland får man "improvisera"


Jag fick ju vila i alla fall, det är säkert nyttigt för träningsvärken.

Tror nästan den börjar bli KRONISK *asg*

 
 
Tessan

Tessan

15 juni 2009 23:16

Låter som båda våra bruna haft ett tufft arbetspass...
Vart köpte du ditt kandar?

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

15 juni 2009 23:33

Mitt kandar är ihop satt av olika delar.
Orginalet har jag bytt mig till, sen köpte jag nytt pannband, sen ny nosgrimma (eller ja, det var ju ett helt träns) och till sist har jag bytt bridongtygeln till en med stoppar på.

Eller menar du stången?
Den är från Börjes : )

 
Tessan

Tessan

16 juni 2009 05:48

Jag ska till börjes på fredag om dom har öppet, ska visst fira midsommar där, i tingesryd alltså!
Vill du ha något på börjes som jag ska köpa med mej??

http://roxette

 
Aramis

Aramis

16 juni 2009 22:57

Hi hi :) Ja de är inte alltid smarta :) Så skönt att han fick "jogga" igenom kroppen ordentligt :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards