Direktlänk till inlägg 7 juli 2009

Min första körlektion..

Av Natalja - 7 juli 2009 17:13

... och det var nästan samma känsla som att övningsköra med bil : )


Jag, Lillebror och Latin styde kosan mot Fjärdsjömåla där Christina bor.

Äntligen ska jag få lära mig att köra "på riktigt". Å vem kan vara bättre lärare än Christina som har sett honom in action på tävlingsbanan, både i körning och dressyr.


Jag lastade ur Latinen och började sela på honom. Maratonvagnen rullades ut och allt förbereddes för en tur.

När alla remmar var på plats och alla passagerare var ombord, rullade vi iväg mot hembygdsgårdens parkering. En perfekt plan att köra lite dressyr på.


Jag värmde upp medans konerna placerades ut. Sen var det bara att börja.

Hum... det var inte världens lättaste kan jag säga. Släppte jag iväg yttersidan så föll han inåt, och lirkade jag inte med inner så svängde han inte alls! Pisken min (budget variant från Granngården) var minst en meter för kort. Den dög bara till att vifta flugor med : )


Tack vare tydliga och bra instruktioner fick vi till ett par bra volter men så tappade jag yttersidan och då vet jag inte hur många koner jag körde omkull, ha ha! Latin var mycket duktigare på det här än vad jag var.

Fick hemläxa till nästa gång men nu vet jag åtminstone hur jag ska göra.

Det var svårt men JÄTTEkul!! Christina var en toppenbra instruktör (men det visste jag ju redan innan : )


Lillebror agerade fotograf och fångade oss på många bilder.

Lägg märke till min lille Groom på höger sida : )


På väg mot parkeringen



Vi började i skritt



Hoppsan!!



Åååå sväng!



Yes, vi klarar konerna (visserligen är avståndet typ dubbelt så brett som om det hade varit tävling)




Duktiga Latin *love*





I slutet fick jag ihop honom i en bra arbetsform. Han jobbade på med ryggen och trots att bara vagnen vägde närmare 400 kg så travade han på så snällt hela träningspasset. När jag travade av honom så sänkte han huvud och hals och frustade så belåtet.

Vi skrittade tillbaka mot stallet och där fick Latinen en välbehövlig dusch!


 

Må tro va han kommer att skryta för Ture i hagen i eftermiddag ; )


En härlig dag med fint väder, trevligt sällskap och en duktig häst!

Tusen tack Christina (jag kommer garanterat ha träningsvärk i morgon för jag har använt muskler som jag inte hittat förr)



 
 
Jessica

Jessica

7 juli 2009 19:30

Å, vad duktiga ni är!!! Jag har aldrig provat på att köra häst men det hade varit såå roligt att testa! Får väl prova med travhästen någon gång, det är den enda hästen i min närhet som är inkörd... =) Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Christina

7 juli 2009 21:34

KOM IHÅG: Stadig yttertöm och lirka med innertöm. Jämn och mjuk i tömmen. Ner med axlarna och låt armen följa med i rörelsen.
STADIG YTTER-LIRKA INNER, STADIG YTTER- LIRKA INNER, STADIG YTTER-LIRKA INNER....;-)

 
Ingen bild

Natalja

8 juli 2009 12:10

Latin var duktig... jag lär mig : )
Jag har bara kört travhäst en gång.. det gick FORT!!! Testa för det är roligt!!
Kram kram

____________________________

Stadig ytter... och lirka på inner, tror till och med jag drömde om yttertömmen i natt, ha ha!! Kör försiktigt och ha det så kul bland riddarna!

 
Ingen bild

Åsa

9 juli 2009 10:48

Gud vilken nöjd kuse du har fångat på bilderna :-)
Han älskar ju verkligen det, det syns lång väg :-) Du får sadla om till kusk istället.

KRAM Åsa

 
Ingen bild

Natalja

9 juli 2009 15:07

Visst ser han lycklig ut!!
Nje, jag vill inte bli kusk på heltid, men om han får gå framför vagnen lite oftare så kanske han tycker att dressyren blir roligare också : )

Kram kram

 
ylle

ylle

9 juli 2009 15:20

Ja men tänk vad finemang för honom att jobba med ryggen fri! (finemang för ALLA hästar!) Pisken ska Du absolut köpa från Piskmakaren, superlätta, fint gjorda, tillräckligt långa (pisken måste nå fram till däckeln) och inte svindyra.

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

10 juli 2009 22:19

Christina rekomenderade också Piskmakaren, kände på hennes lååånga pisk och vilken skillnad mot min lille tunga korta sak!!
Tänkte göra ett besöka hos honom i Falsterbo : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards