Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Vilken dag är det idag?

Av Natalja - 2 januari 2010 13:54

Alla dessa helgdagar snurrar till det i mitt huvud!

Jag visste att det var den 2 januari idag men jag kunde inte fatta vilken veckodag det var   Tur att det finns kalendrar att titta i när huvudet inte fungerar!

Lördag är det å planen var ju att eventuellt köra in till ridhuset. När jag klev upp såg jag att det hade snöat igen och det var ca -6 grader.

Märkte när jag körde till stallet att det var svinhalt! Näää, jag ville inte ge mig ut med släpet, speciellt när dom har hotat med ännu mer snö.

Fodrade och släppte ut alla hästarna sen tog jag tag i Latins box. Nu börjar den se normal ut igen. Han hade ätit upp nästan allt hö han fick igår (5 kg) och hinken var tom. Bra!! Då har han inte matvägrat i princip någonting i år!! Å förhoppningsvis får han behålla sin för närvarande väldigt snygga kroppsform!


Passade på att tvätta tävlingsschabraktet för i slutet av januari är det årets först klubbtävling. Det blir en bra start på tävlingsåret, å den här gången ska jag INTE rida 3 klasser   


När allt var klart, gick jag ut i hagen och hämtade in Latinen igen. Han såg lite frågande ut. Trodde säkert att han skulle komma undan i dag också, he he

Även om jag tänkte vara på ridbanan så broddade jag honom.

Det var inga problem alls trots att det är lite mer än 5 veckor sen han skoddes. Hålen var bara att rensa lite å så i med broddarna.

För att han lite skulle av misstag kliva på sig fick han goa lindor och boots på alla fyra.


  


Jag hade termobrallor ovanpå ridbyxorna men tänkte att dom kan jag ju inte rida i, då kommer jag att koka av värme. Så jag tog av termisarna och satt upp i bara ridbyxorna (hum.... jo, jag hade tröja också!)

Det var lite kyligt på benen men man blir aningens varm av att rida Tiinen så det fick vara. Blev även kall om vänster hand. inte höger. Det tolkar jag som att vänster är ganska passiv och kanske höger lite väl energisk.


Latin gick riktigt trevligt från början, trots ett par dagars vila. Han var mjuk i munnen och lyssnade bra på skänklarna. Jag hade sporrar men inget spö.

Banan funkade bra att rida på. Den var inte knölig och snön gav ett mjukare täcke att rida på. Tack vare broddarna var det inte halt heller.

Skrittade länge och travade bara lite grann innan jag gick över i galopp.

Tog en skrittpaus och skulle fortsätta trava sen, då hade väl vi båda hunnit bli lite trötta så Latin hävde sig framåt och jag orkade inte riktigt rida ihop honom. Då blev han lite kinkig och skuttade en del.

Jag blev irriterad och tog ett spö till hjälp. Behöver bara peta lite på ytter bog, så kommer han upp och ihop så fint!! Denna gamle räv, han bara driver med sin matte!! Även om han kändes fin och rörde sig bra med tanke på omständigheterna så känns MSV lååååååångt borta   


Under nästan hela ridpasset snöade det hur mycket som helst, men när vi var klara så kom solen!! Typiskt!


  


Plötsligt hade vi klar sikt ända ner till havet!


  


Latins päls har växt som ogräs och eftersom vi krigade lite blev han rätt svett.

Istället för att bara mala runt runt på banan så gick vi ut en sväng.

I vida världen var allt mycket mer farligt och tempot betydligt högre.

Vi tyckte ändå, båda två att det var skönt att ta en extra skrittpromenad.


Av med sadel, träns, londor och boots, ja även broddarna.

Borstade av honom och klädde på honom sitt tjocka innetäcke plus det snygga regntäcket. Sen tog vi en kasse hö och gick ut till Ture.


  


Latin såg nöjd ut! Eller hur   


  


Han gäääääspade och gääääääspade. Antingen var han trött eller less på mig, ha ha!


  


Jag sa adjö och lämnade gossarna i solskenet.


  


Gjorde klart det sista och begav mig hemmåt.

Då kom snöovädret igen!!


Helt plötsligt såg man ingenting   


  


men jag hittade huset till slut!


  


Trevlig Helg Allihopa!

 
 
Ingen bild

E-K

3 januari 2010 13:42

Men hellre snö och is än blask och lera! Skötaren gör sig redo inför ny tävlings säsong. Har hittat en väng till dig med! :D

 
ylle

ylle

3 januari 2010 15:43

Ja Natalja, Latin ser verkligen GLAD ut på bilderna!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

4 januari 2010 09:43

E-K: Precis! Det är perfekt när det är kallt, då kan man ju rida i snön : )
Toppen! Vi får fixa en karta i år så vi inte kör vilse fler gånger. Åh, vad har du hittat för vagn? *nyf*

Ylle: Visst gör han! Han är väl glad att nyår är över ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards