Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Mer snö... när tar det slut?

Av Natalja - 20 februari 2010 14:44

Ja, humöret blir ju knappast bättre när vädret fortsätter att ställa till bekymmer. Det har kommit en hel del snö här i landets södra delar, MEN till skillnad från tidigare snöfall så är det idag ett par plusgrader och allt blir tungt och blött.


Jag började dagen med att släppa ut hästarna och skotta snö. Det jag skottade bort förra helgen är redan översnöat plus lite till. El-trådarna hängde av den tunga snön och jag blev hur blöt som helst av att traska omkring i den milda snön.


När staketet såg någorlunda säkert ut igen gick jag in i stallet och mockade. Fyllde på torv, hö och vatten och sen sopade jag fint efter mig.

Funderade på om det gick att rida när det var kramsnö av värsta sorten.

Hämtade in Latin och tyckte inte det fastnade så farligt mycket snö i hovarna.

Bestämde mig för att bara rida ut och känna efter vart vi skulle ta vägen.


Satt upp på gårdsplanen och pratade en minut eller två med Angelika. När jag minst anade det rasade ett helt skok med snö från garagetaket och Latin höll på att ta ett skutt ÖVER häcken och in på tomten   


Gissa om han blev stimmig!? Lika bäst att gå vidare... så vi taktade iväg på tvären förbi de farliga soptunnorna, den skottande grannen och vidare över Torhamnsvägen. Det blev inte mycket skritt i uppvärmningen någon sorts energisk jogg.

Latin kändes oförskämt fin!! Jag red utan termobrallor igen och hade väldigt bra kontroll på både mina och Latins kroppsdelar. Det där snöraset fick bra fart på honom så om vi aldrig någonsin få till samlad trav innan, så har var vi det nu!


Fattade höger galopp och den var lika fin. Jag hade fusksnöret på men det hängde mest. Han var så bärig och mycket trevlig i formen. Ställde och flyttade honom från sida till sida. Sen började han frusta, det är ett bra tecken. Härligt!!!


Vi galopperade hela vägen längst åkrarna mot Islandsstallet i Byfallet och red vidare in bland träden. Där vände jag... det fullkomligt rasade ner blöt snö från alla träd. Jag ville inte bli blöt och Latin ansåg att det var fara för livet att ge sig in där   

Trots att jag vände tvärt hemåt kunde jag fortsätta jobba honom lika fint i vänster galopp. Han brukar svänga in rumpan åt vänster i den här galoppen och jag tänkte att nu kan jag utnyttja den raka grusvägen och verkligen känna efter hur han går och var han sätter sina tassar. Ja då går väl kraken helt rakt!!   

Vägen sluttade neråt men vi galopperade stillsamt vidare utan att varken jaga upp oss eller rinna iväg.


Det blev inte så lång runda idag men oj va den var effektiv!! Travade av honom i en låg och djup form. Hade inte 100 kg häst i handen utan snarare 105 gram.

Musklerna rörde sig avslappnat över bog och hals. Det var nog aningens jobbigt att galoppera så där samlat och fin så länge, för Latin började kännas lite seg.

Han fick skritta hem resten av vägen.


Hoppsan, ett läskigt rött litet hus!


  


  


Yes, Vi tog oss förbi!


  


Snart hemma!


Garaget var fortfarande farligt tyckte Latin, ja han funderade så mycket på det där snöraset att han inte ens la märkte till den välta soptunnan, haha


Borstade av Latins korta päls. Den växer nog inte mer nu innan det är dags att byta päls. Lite lite skav har han fått på bogen men man behöver nästan använda lupp för att kunna se det.

Hans svans ser tjock och fin ut trots att jag är en sån matte som INTE kammar igenom den varje dag. Manen däremot står åt alla håll och kanter. Inte lätt att få den fin när den misshandlas i halstäcket varje dag.


Tog med hästarnas lunch ut när jag släppte Latin i hagen igen.


  


Skottade lite till vid grinden och kollade att det fanns vatten innan jag körde hemåt.


Det är vääääääääääääääääldigt mycket snö överallt nu.

Så här ser det ut på vår baksida.


  


Man ser knappt Rogers skräp-passat. Den har gömt sig i snödrivan   


På framsidan är det inte riktigt lika mycket snö, det blåser mer där plus att doggsen trampar ner snön där.


  


Jag hoppas verkligen inte att morgondagens Helena-träning blir insnöad, för då går jag i ide.....   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards