Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

Vilken dag!

Av Natalja - 14 maj 2010 11:57

Tack alla ni som svarat med så glada kommentarer till filmerna   

Detta hjälper mig enormt att kämpa vidare trots att Latin vissa dagar känns som om han vore trebent!

Jag tror aldrig han har gått så bra som denna träning för Helena och det bästa av allt är att jag behöver inte kämpa mig gul och blå för att han ska gå så. Nä, det räcker med att bli genomsvett och illröd i ansiktet   


Jag har äntligen hittat den tränaren som passar Latin bäst. Visst finns det fler som är fantastiska men just att gå framåt har Helena varit enastående och hon skyller ALDRIG på hästen!! Det tycker jag är kanon!

När jag gör rätt, då går Latin rätt. Jag behöver aldrig "tukta" honom på hennes träningar som jag har fått göra förr. Visserligen håller jag på att halvt smacka ihjäl honom men jag behöver inte slita eller banka i honom. OM jag rycker tag får jag istället skäll av henne!


Vi är ganska eniga om att jag har grova, klumpiga hjälper men.....

de börjar bli bättre.

Jag sitter mycket, mycket bättre nu. Har en stadigare sits, har stadigare hand och en bättre skänkel. Det finns massor kvar att jobba på men håll med om att vi tagit ett STORT steg framåt.

Helena sa ännu en gång att om jag rider så här på en tävling ska jag inte behöva få mindre än 60 %... men hur ska jag lära mig rida så här på tävlingarna när jag knappt kan få till det hemma ens   


Igår, efter att ha läst alla snälla kommentarer och sett filmerna ca 100 gånger så körde jag till stallet. Trots fint väder och gott om tid, valde jag att rida på banan istället för att röja i skogen.

Kände för ett dressyrpass idag, ett BRA dressyrpass.


Hämtade in Latin från hagen och gav honom lite hö medans jag gjorde honom iordning.

Tog de långa sporrarna och de gamla stövlarna. Vanligt bett och det korta dressyrspöet.


Började med att skritta ut en sväng, vi har en perfekt runda runt hagarna och åkrarna som tar ca 15 minuter.

Sen fortsatte jag att värma upp på banan i skritt.

Han kändes pigg men stum i mun och i sidorna. Händer ofta efter en vilodag.

Jag flyttade för skänklarna och gjorde tempoväxlingar i skritten. Sen började jag så småningom att trava.

Traven var kort, lite springig och inte alls bärig. Då fattade jag galopp istället.

Så växlade jag mellan trav och galopp men massor av volter och övergångar till skritt. Han blev bättre och bättre för varje varv och det blev bara roligare och roligare att rida.


Jag fick ta av mig fleecetröjan och bara rida i t-shirt, det var sååå varmt!   

När jag hade ridit i 40 minuter på banan (plus de där 15 min i skogen) kändes han jättefin. Han var helt loss i kroppen och lyssnade på minsta lilla milimeterhjälp jag gav!! Jag satt som gjuten (kanske pga att jag hade klibbat fast i sadeln i allt svett   ) i sadeln och han kändes piggare och mer framåt för varje varv. Jag satt bara och log, vilken härlig känsla. Idag kunde jag verkligen rida och det gav resultat!!

Efter en timma på banan fick han långa tyglar och vi skrittade av i skogen.


Ett bra dressyrpass som avslutas så här, måste väl räknas som PERFEKT!! eller?


  


  


Latin skrittade på fram längst grusvägen men långa avslappnade skrittsteg. Rörelsen gick ända från öronen ut till svansen och hans matte var sååååå glad!   



 
 
Ingen bild

Izza

14 maj 2010 12:35

Ååå va roligt att läsa! Njut av era nyfunna lärdommar och klappa på din fina häst :)

 
Ingen bild

Natalja

14 maj 2010 12:45

Izza: Jag njuter än!! Jag lovar, han ska få många klappar idag min lilla bruna : )

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

15 maj 2010 14:13

Jag kan bara gratulera till er att ni nu hittat den tränare som passar er bäst! Det är en underbar känsla att ha hittat en sådan; de växer nämligen inte på trä´n :o) Och grattis åter till ett UNDERBART Dressyrpass! Ni är sååååå fina på filmen! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

16 maj 2010 22:45

Aramis: Taaack!! Jag hittade Helena redan för ett år sen men eftersom hon bara kommer hit till Blekinge ca 1 gång i månaden så tar det tid innan alla pusselbitar faller på plats. Vi får ju bara låna henne från er skåningar ; )
Blekinge är ett U-land(skap) i jämförelse med skåne. Hos er vimlar det av både duktiga tränare, ryttare och hästar. Här har vi Polenfärjan, ha ha
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards