Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Vi tänkte bara doppa tårna

Av Natalja - 20 maj 2010 22:31

ÄNTLIGEN har blekinge fått lite värme!

När jag kom till stallet står Latin och hans kompis Ture i hagen, utan täcken och fnattar varandra. Det såg sååå härligt ut och pojkarna såg väldigt nöjda ut.


Eftersom jag inte körde i tisdags tänkte jag ta det idag istället.

En viss som börjar på M och slutar på alin   tjatade på oss att vi skulle följda med ut i skogen i stället. Får väl göra ett nytt försök att köra i morgon.


Vi skrittade iväg och eftersom Latin hade en vilodag igår, skrittade vi fram länge och väl. Han kändes helt ok i skritten på långa tyglar men när det var tid att korta upp dom... då ville han inte fälla in sin hals någonting. Han tyckte den kunde vara helt rakt fram, ja som en galionsfigur på ett gammalt skepp.

Man kan nästa likna honom vid en stor träbåt, så smidig kändes han.

Lika bra att ta itu med problemet direkt. I skritt på korta tyglar började jag jobba ihop honom. Det kom lite protester för han tyckte inte alls att han skulle behöva gå med korta tyglar och jobba med kroppen.

När jag fått lite ordning på skritten, började jag trava... jättesakta. Det var precis där väg blir stig och nu fick han se vart han placerade sina fötter.

Det tog nästan hela sträckan i skogen innan han började ge med sig ens en milimeter.


Bella klev åt sidan och vi red förbi, då tog Mr Tiin tillfället i akt och började skutta. Jag fick morra, skänkla och till sist klappa honom lite mellan öronen på det där bestämda viset. Ja det var efter att han skuttat, jag la till skänkeln för att driva framåt, han lättade bak, jag tappade en stigbygel, jag tog tag i bettet, han blir arg och tänker resa sig. NEJ gamle man... vi har ju slutat med det.

Det är väldigt effektivt att klappa på huvudet, han slutar genast konstra och då gäller det för mig att genast släppa på kraven och låta honom gå. Belöningen är ju att sluta   Jag ger inte honom långa tyglar för det utan rider vidare enligt "min plan"

När vi passerat skogen och kommer ut på grusvägen travar han som aldrig förr, hur fint som helst! Märkligt att man måste säga till honom som en sträng rektor.


Likaså galoppen var fin fin. jag kunde inte släppa iväg honom för mycket för då smet han ur ramen. Gjorde ett bra byte från höger till vänster galopp, den som normalt är svår.


När vi kom fram till "Medelhavet" klev vi ner i vattnet.


  


Latin fick syn på ett par svarta ankor med vita huvuden. Dom såg intressanta ut!


Bellas matte verkar spana efter ankor hon med   


    


Å så dagens fot-bild   


  


Min högra tå och Latins framben.


Resten av rundan gick relativt smärtfritt. Inge mer Latin stök, han accepterade att gå i form på tyglen.

För att göra rundan lite mer spännande så gränslade Bella en huggorm   

Den låg där och slappade mitt på vägen. Ja vi hann inte reagera förrens vi var förbi... Hu så läskigt!!


Sista traven innan vi saktade av var riktigt trevlig. Jag satte mig ner i sadeln från redan i början och där satt jag kvar hela rundan!!

Ja, jag satt verkligen tungt på rumpan och GÖSSES, det gav resultat.

Dessutom red i de nya stövlarna!!!

Vi var alla fyra väldigt svettiga och åtminstone jag lukta inte hallon direkt.

Ingen kan säga att ridning inte ger någon motion....   



 
 
Patricia

Patricia

20 maj 2010 23:40

hahaha, vilket roligt sammanträffande! Verkade som om ni hade ett rejält äventyr i skogen idag har hern ofta hyss på lager? =) Kul nu fick jag en till blogg att följa!

mvh// Patricia

http://www.rallybabe.blogg.se

 
Ylle

Ylle

22 maj 2010 19:00

Härligt att rida i vattnet i värmen!!! Du jobbar och sliter, så roligt att Du också får belöning efter en stunds ridning!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

23 maj 2010 00:34

Patricia: Ja, ibland är världen liten : )
Jo då, det händer att han går på tvären för att komma undan arbete. Typiskt karlar, he he
Du är välkommen att följa vår vardag!

Ylle: Ja visst! Det svalkar : )
Håller med dig, tur att belöningen kommer lite då och då, annars hade man väl gett upp för länge sen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards