Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

I de lugnaste vatten...

Av Natalja - 7 mars 2012 17:56

Det är en kall vårdag någonstans i Blekinge. Tre handjur av arten Equus ferus caballus går i en inhängnad.

Omgivningen är fridfull och flocken håller sig lugn. De ser inte ut att vara på jakt efter mat, inte heller heller vatten. Förmodligen är de utfodrade och därmed mätta och belåtna.


Den bruna varianten är något större än de andra två. Den verkar vara äldst och är då förmodligen ledaren.

Pälsen är tjock men pannluggen kan den inte skryta med. Det är nästan att en tupé behövs snart.


      


Mittemellandjuret har en märklig färg. Den är varken brun eller fux utan lite mer åt det gråa hållet.

Den har långa ben och en ynklig kropp. Gissar att den inte är så gammal.


    


Sen finns det en liten rackare. Ja det syns ju på långt håll att den där lille är full av bus. Den är svart till färgen och har väldigt korta ben. Mycket man och svans har den och pälsen ser ut att vara gjord av sammet.


 


Plötsligt börjar flocken röra på sig. De går mot en stor sten som ligger mitt i inhängnaden.

De två större djuren anländer först.



 


 


Sen kliver den mindre fram lite kaxigt!


 


Som en blixt från en klar himmel far den lille iväg tätt följt av den grå.


 


Den äldre verkar inte vara på springarhumör men rör sig trots detta ett par meter bort från stenen.
Och tur är väl det, hade han stått kvar hade han fått en svart ponny i sidan.

Det går undan i svängarna!!


 


Plötsligt byter de håll och skuttar runt som ystra kaninungar!


 


Det verkar inte som det är en jakt på blodigt allvar utan mer en ta-fatt lek. Den lille är snabb och trots att den grå har långa ben hinner han inte med den lille. Till slut orkar inte den klena mer. Han stannar och pustar!


 


Men den lille har mer energi kvar i de små benen och likt en snygg dressyrhäst travar han fram innanför staketet.


 


Den gamle iaktar de andra på behörigt avstånd.


 


Efter denna korta men intensiva lek lägger sig lugnet över hagen igen. Man kan höra en fågel spela en bit bort. Någons hund ger ifrån sig ett skall och en mars-katt gapar efter en partner.


Sånt är livet på landet   



 

 
 
Pernilla

Pernilla

7 mars 2012 23:33

ÅHHH vad mysigt :D

http://pernillaodlund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards