Direktlänk till inlägg 9 september 2012

Vilken UNDERBAR höstdag!

Av Natalja - 9 september 2012 21:16

 Ingen kall och grå början på hösten här inte!
Nä solen har varit framme hela långa dagen och temperaturen har varit alldeles lagom.

Jag började med lite trädgårdspyssel. Skördade det sista i landet. Morötter, persilja och dill.

Sen rensades ogräset bort.

Efter lunch var det hästarnas tur att få lite omvårdnad.

Jag mockade logen och kastade ner hö.

Hittade denna rackarn i sadelkammaren, den är nr 10 i ordningen......

Söta djur så länge de inte bor i min sadelkammare!


 


Innan jag gick bort till hästarna gick jag igenom vinterhagen. Eftersom det inte har gått djur här på många många år plus att det varit en gammal gårds-skrot så brukar jag gå igenom hagen dagligen för att spana efter elaka vassa saker som hästarna kan skadas på. Tex glas och järnskrot.

Än så länge har ingen gjort sig illa och det är kanske tack vare att jag kollar och plockar bort allt jag hittar, för jag har hittills aldrig gått lottlös ur hagen....   

Trots detta tycker jag att hagen är väldigt härlig och en perfekt vinterhage.

Kolla här bara:








Inte alla hästar som har ett eget kanin-bo i hagen   


När den hagen var kontrollerad gick jag in i nästa hage.

Vem kommer å möter mig? Jo långbente Walle! Han säger att vattnet var slut.

OJ, det måste jag ju genast göra någonting åt!  



Helt riktigt... det var inte många droppar kvar i den baljan!
Stoppade i slangen och drog igång pumpen.

Walle ville vara med och smaka på det nya vattnet.





Så där ja!

På vägen bort mot Latin, ja honom får jag minsann alltid gå och hämta, ser jag liten vit i busken.

Jag ser dig allt lilla Nils   


 


Latin hänger med bort till grinden, Jag får ut honom utan att någon av de små smiter med ut! Det är faktiskt inte så stor risk längre. De vet när jag ska rida och de vet att Latin kommer tillbaka så de är inte så "på" längre.


Placerar brun, jag menar smutsig häst utanför sadelkammaren.


    


Eftersom jag hade gott om tid och solen värmde oss passade jag på att borsta honom nooooga!

Å mitt slit gav resultat... Se så brun och fin han blev till slut!


 


Förundras emellanåt hur fin Latin håller sig i formen. Trots minimal träning och mycket vila är han ju hur rund och fin över ryggen som helst. Många äldre hästar tappar ryggmuskler trots allsidig ridning.

Åh, va härligt att kunna lägga på sadeln igen!!!

 

Men Latin då! Sover du?

 

Inte mycket energi i den hästen   
Borstade jag bort den tros? Nåväl nu är han i alla fall brun igen och dessutom ganska blank.
Fin är han trots de trötta ögonen!

 

Å hans fina sadel, ingen punktering längre!

 

Jag satte upp och vi gav oss ut i skogen.
Passerade en ölburk!? Inte direkt det jag förväntar mig att se i skogen, he he

 

Vill ni ha ett litet smakprov på Ramdala-skogen?

Å filmen slutade med att jag fick ett sms... Teknikens under!
Det hade man kanske inte heller tänkt sig händer i skogen.

Vi fortsatte rundan runt och Latin var helt fantastisk! Han klev på framåt och var väldigt fin!
Skrittade mest men hann med lite trav på en stig och en häftig galopp längst skogsvägen. 
Passerade "tyskens stuga".

 

Ja ja, hur gör vi nu?

 

Jag frågade Latin om han hade några förslag, vad tror ni den stollen säger då?
Att han kan köra en limbo under vägbommen!! Jo men visst! Nä jag tror inte det MrTiin!

Istället styrde jag honom lite till höger så tog vi oss förbi bommen med lätthet.
Sista biten hem är lite stixig att gå på om man är barfota men Latin blir mer och mer van att gå barfota.
Idag ömmade han knappt någonting på den här grusvägen med de vassa stenarna. De övriga vägarna tar han sig fram på utan några problem.

Han rörde sig bra, sadeln kändes bra och visst ser han väldigt nöjd ut efter ritten!

 

Massor av skum i munnen dessutom!! En härlig höst-ritt helt enkelt   


  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards