Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Spänd? Nääääää då.... inte alls!

Av Natalja - 7 oktober 2012 21:01

Jag tycker det är bra med tävlingar som inte ligger för långt borta, som inte startar i ottan och som är över inom rimlig tid.

Dagens tävling var precis sån!
Jag hade starttid 13:03 och körde mot stallet vid kl 09:30 (rena sovmorgonen)

Flätade lilla damen och lindade henne fin!
Halv elva lastade vi och hon gick snällt upp i släpet.

Väl framme på tävlingsplatsen hade vi gott om tid. Hann visa vaccinationsintyget, gå på toa och kolla läget på både framridningen och på banan. Sen lastade vi ut en varm donna som ville ha koll på allt och alla.






Jag hoppade i stövlar och krånglade på kavajen. Bella fick sadel på ryggen och när allt var på plats begav vi oss till framridningen. Hon skötte sig fint hela vägen runt stallarna och in i det mindre ridhuset.

Malin gick ett par varv med henne där inne innan jag svingade mig upp i sadeln.

Hon kändes pigg och framåt utan att vara springig.


Skrittade fram i  15 minuter, sen travade jag lugnt och fint i 10 minuter innan jag började rida lite mer riktigt.   

Hon svarade så fint och var så avslappnad och lösgjord redan från början.

Båda galopperna var fin fina och redan halv ett var vi redo att gå in på tävlingsbanan.

Skrittade henne en stund igen för att hon inte skulle bli trött, sen jobbade vi lite med skänkelvikningar och övergångar. Hela tiden hade jag den där trevliga ridkänslan då allt fungerar.


 


ALLT funkade verkligen, det var inget hon blev arg för eller försökte komma undan ifrån.

Till slut var det vår tur att komma in och vänta utanför banan.

Även där kändes hon len som en silkesvante....


 


Änteligen var det vår tur och jag red in för att visa banan innan startsignalen.

Både travade och fattade galopp innan visselpipan ljöd.

Samlade ihop mig och tankarna sen påbörjade vi programmet (LB:2)


 

(poäng och kommentarer i kursiv stil)

Uppridningen satt fint! Hon var stadig och lyssnade fint! 6  -  Spänd

Första volten flöt på bra, inga missar. 7  

Red över ridbana, lite vingligt. 6  -  lite spänd trav 

Nästa volt kändes ok. 6  -  ngt rak innesida

Traven fram till diagonalen flöt på. 6  -  spänd trav

Mellantraven kändes riktigt fin!! 7

Skritten, ja den var lite vinglig men inga taktfel. 6  -  kort skritt

Sen kom vi till vänster galopp... det gick inte alls    4  -  fel galopp
Volt, fattade fel galopp 100 gånger! Vände tillbaka för nytt försök och fick en felridning - 2, 1  -  omslag

Försökte rida ur strulet i mellantrav. 4  -  spänd mot hand

Traven till nästa galopp var ganska struttig! 6

Ny galopp, bättre.  -  spänd

Volten, oj den funkade!! 7

Men va gör hon på ökningen, hon byter!!! 4  -  omslag

  

Mellantraven brukar vara vårt paradnr, nu var det bara pinsamt! 5  -  spänd trav

Trav fram till halten vid dommaren, ja jag var glad att jag fick stopp på henne! 6

Sista chansen fram till sista halten...  6  -  spänd

ÄNTLIGEN färdig, halt! 7


Ja, vad ska man säga... Så kan det gå (när inte haspen är på!)
När hästen blir så här spänd och fullständigt stänger av alla ryttarhjälper, då blir det inte höga poäng på de allmäna intrycken.

Jag fick följande:

Gångarter  - 

Framåtbjudning  -  5

Lösgjordhet  -  4

Ryttarens sits  -  5

Korrektheten  -  5

med kommentaren : En häst som för dagen visar bristande lösgjordhet och är för rak i vä sida.


Procenten slutade på 52,67 och det är 11 % sämre än förra tävlingen.


Men jag/vi hänger inte läpp för det! Bella är Bella och vi är väl egentligen glada att det ens går att lasta henne och rida henne någon annanstans. Hon har ett rykte om sig att vara GALEN så att vi ens kan genomföra en tävling är en vinst i sig! Det är bara att fortsätta jobba vidare!


Det är ju bara så tråkigt att hon och vi inte får visa upp henne när hon är som finast!

Men men den dagen kanske kommer, då allt stämmer även på tävlingsbanan.

Å det är ju klart, någon måste ju komma sist   


RESULTATLISTOR


ps. jag kom ju faktiskt bara näst sist   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards