Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

Effektiv dag

Av Natalja - 8 oktober 2012 20:04

Tro det eller ej, jag har hunnit med att pyssla med alla tre hästar idag PLUS en bonusPålle.

Började dagen med att köra till Annie och hennes fina unghäst.

Vi tänkte prova på lite tömkörning å det gick alldeles lysande   

Det var en glad och sammarbetsvillig ponny som vi jobbade med och allt flöt på bra.


 


Efter lunch var det mina egna pojkar som fick lite kvalittéts tid med matte.

Jag skulle bara gå ner och mocka på logen men Walle stod där vid staketet och tittade på mig med en vädjande blick.

Gick o hämtade lina, träns och pisk.

Tänkte han kunde få springa lite i linan, det är ju ganska länge sen nu.


Lite trix innan tränset var på men sen flöt det på.


 


Kunde tyvärr inte fota honom "in action" det fixar liksom inte min mobilkamera.

Men lite stillbilder kan vi alltid bjuda på.





Kan man klia av det här tros? funderar Walle på.

Fast det var ju inte så farligt att ha på sig....   


    


Han var superduktig!!! Höll sig fint på volten, travade på i en härlig takt och stannade på kommando!

Åh va jag gillar min långbenta grå   


Sen fick jag syn på en väldigt rund liten ponny.

Lika bra att låta den springa några varv också.



Det var minsann inte lika lätt.

Jojje stannade, vände, rusade och såg ut som om det var det värsta han utsatts för...


 


Men jag väntade ut honom och till slut funkade det riktigt bra!

Han kunde till o med skritta utan att hitta på något tok.

De stora smög förbi i bakgrunden   


Sen gick det ett par timmar... å innan solen gick ner fick även Latin röra lite på sina lurviga.
Eftersom det är älgjakt idag så undvek jag skogen.
Istället blev det ett 30 minuters pass i hagen.

Vi började med att skritta.
Gjorde en del tempoväxlingar, gjorde halt, igångsättningar.
Red ett par skänkelvikningar endast med hjälp av sittbenen.
Ville få till det så där perfekt så vi fortsatte med öppnor och slutor.
Åh så fin han var!! Han flöt fram och lyssnade på minsta lilla vink.
Innan jag testade trava så gjorde jag även ett par bakdelsvändningar.
Oj så svårt vi haft för det innan, nu kliver han runt som ingenting.
Man kan säga att min kommunikation med Latin har gått från att skrika som en militär på kasserngården till att viska i ett biblotek. Fantastiskt!!

Traven funkade lika bra den. Jag red bara korta sträckor och gjorde istället en massa övergångar.
Galoppen likaså, red på en åttvolt och galopperade i bågarna och trav "i mitten"
Han var så bärig och mjuk.
Konstigt nog så kändes vänster varv bättre! Vi har alltid haft lättast för höger   

Mörkret närmade sig och jag började känna mig nöjd. Latin var absolut nöjd!
Gjorde en sista halt (på långa tyglar) och testade om jag kunde få honom att rygga bara genom att vinkla bäckenet framåt och röra sittbenen framåt.
Vad händer?? Jo han tar ett och två, ja till och med tre steg bakåt!!!

Så häftigt!!!!!   

Det enda jag saknade var skummet i munnen, det lös med sin frånvaro. Något felades och jag tror det var svikten i traven. Den får vi hoppas att vi hittar innan helgen. Då är det CR-kurs igen   


 
 
Sandra

Sandra

9 oktober 2012 11:23

Även om Walle är en snygging så tar nog Jojje hem guldet!! Han är bara fööööör söt. Lookie skulle vilja ha massage, egentligen för längesedan men matte är dålig på att organisera upp saker och ting nu för tiden. När har du tid? :) Kram!!

http://www.finpixia.se

Natalja

10 oktober 2012 21:58

Hi hi, du är ju för rolig Sandra!
Hum, undra om jag skulle hyra in dig för inridning av en styck shettis. Att du blir första upp på Walle har vi ju redan bokat : )

Klart Lookie ska ha lite massage, hur ser det ut för dig nästa vecka? Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards