Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Fegis, Fjant eller helt normal

Av Natalja - 1 augusti 2013 12:45

Lastträning av en styck unghäst har varit i fokus i sommar. Det är enkelt och tar ingen tid....! Eller?
Det var ju så att den oranga bilen flyttades ner på gårdsplanen när det skulle vara festligheter i trädgården.


 


Jag gjorde som vanligt med Walle och tog med honom runt bilen och släpet, fällde ner lämmen och öppnade dörrarna.
Han hade så bråttom in att jag inte ens hann flytta mellanväggen eller följa med in brevid.

Men när han stoppat mulen i hinken så var det plötsligt något som skrämde honom och med buller och bång var han ute igen. Han kom aldrig så långt att han kom av lämmen och gick snabbt in igen.

Han kastade sig ut ca 10 gånger.

Jag kunde inte se eller höra vad det var som var så skrämmande men vi avslutade med att bara stå på lämmen och äta upp det sista.


Igår gjorde vi ett nytt lastförsök med målet att bara stå halvvägs in och äta.


     

Det gick bra men det är fortfarande något som skrämmer honom!
Tror att det är något han ser för det blev bättre när jag flyttade mig från höger sida till vänster....



När han verkade rätt så lugnt och maten var slut, gick vi ut och stängde om oss.

Sen fick han syn på något annat som nästan var ÄNNU farligare!



Denna häst!! Är han extra feg 2 åring eller är det helt normalt att dessa ynglingar beteer sig så här?
Det är ju liksom 16 år sen jag hade en unghäst, å jag som knappt kommer ihåg vad som hände igår   

Huvudsaken är ju att jag håller mig lugn och ger honom tryggheten när världen runtom är skitfarlig.

Till slut var han så modig att han till och med välte en av stolarna utan att fly till skogs.


           


Sen gick vi runt stolarna säkerligen 10 varv åt varje håll! Ja det påminde nästan om hela havet stormar   


Även om han fortfarande är en lättskrämd unghäst så känner jag mig mer bekväm med att han hoppar och far.

Är ju som sagt inte van vid detta efter alla år ihop med filbunken Latin.



 
 
Sara

Sara

1 augusti 2013 19:06

Haha, men oj vad söt han är då. ^^

http://helgur.blogg.se

Natalja

15 augusti 2013 21:23

En väldigt vacker fegis :)

 
Ingen bild

Sandra

2 augusti 2013 06:06

Halloj! Jag är ju ingen expert men det jag kan se är att han tar för mycket egna initiativ ;) De är luriga de små liven och tar ju varje chans de får att ta ett halvt steg bakåt eller kika ut med huvudet utanför transporten. (Ser att Walle gör det på filmen) Och man tänker knappt på det själv.. På Lookiebus har det verkligen fungerat att jag är konsekvent. Jag tycker gott du kan vara mer bestämd mot honom :) ge honom bara käket när hela han är inne i transporten, nu vet han egentligen att det är helt ofarligt att gå upp och ner för lemmen, tror nog han lurar dig :) MEN, jag är ingen expert mer än superexpert på Lookie ;) lycka till så ses vi! Kram

Natalja

15 augusti 2013 21:23

Tack för dina funderingar. Ska ta med mig dem ut nästa gång! Även om han är skärrad och tycker något är läskigt så tror jag att konsekvensen gör honom tryggare.
Denna gången ville jag inte ha in honom hela vägen, men nästa gång kommer jag hänga dit den längst in som jag gjort tidigare.
Du får väl snart komma och bekanta dig med honom så ni känner varandra när den stora dagen för uppsittning väl kommer :) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards