Direktlänk till inlägg 4 augusti 2013

Den gamle geten

Av Natalja - 4 augusti 2013 22:22

Ända sen i torsdags har hästarna fått tillbringa nätterna i gräshagen för att sen söka skydd och svalka på logen dagtid. Jag har fått ganska bra ordning på dem och kan leda alla tre utan att någon busar, bråkar eller trassar in sig. MEN i morgon börjat jobbet igen och jag har knappt tid att springa ut och flytta hästar då. Tror inte att Roger reder ut att göra det heller så idag har vi gjort en sluss mellan hagarna så det bara är att öppna och stänga.


Innan vi började skulle jag flytta dem från skogshagen till gräshagen, men den brune hade sett att Roger höll på med något bakom hönshuset och var övertygad om att han kunde få gå det hållet direkt.

Jag fångade istället in de yngre djuren och ledde dem till gräshagen.
Latin sprang då och skrek efter dem vilket inte gjorde saken lättare med två virrepannor.

När de var på plats gick jag tillbaka för att hämta Latin.
Han stod då vid den andra öppningen och väntade.....


 


Inte ens när jag ropade kom han... så jag fick gå hela vägen fram och ta honom, sen följde han med i alla fall.

De blir lika glada varje gång man släpper dem där även om det inte finns så mycket grön kvar att äta.


Så här ser slussen ut, i morgon ska den invigas.


 


Helst hade jag haft en förbindelse mellan hagarna öppen hela tiden så de kan välja själva men marken här är den enda som är framkomlig men istället är det en gammal kompost i ena änden och en soptipp i andra. Inte lämpligt som hage men det funkar den här årstiden som passage.

När grävaren kommer för att gräva grunden till utbygnaden så får han ta ett tag här också. Efter det blir det förhoppningsvis bättre.


Innan vi var klara för kvällen gick jag ut och hälsade på pojkarna. Jag har sån enorm ridabstinens men känner mig som en 150 årig flodhäst och Latin rör sig som en så jag hoppar det.

En viss är alltid lika närgången...


 


En slurk vatten är aldrig fel!


   


Det är bra Latin, man ska dricka mycket när det är varmt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards